Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Arnoud Zwemmer - WaarBenJij.nu Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Arnoud Zwemmer - WaarBenJij.nu

Nepal

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

07 November 2005 | Nepal, Pokhara

Hallo!

Lange tijd geleden sinds het vorige bericht! Ik heb de afgelopen twee weken dan ook weer eens zonder veel communicatiemogelijkheden doorgebracht, nl. lopend door het Annapurna-gebergte in Nepal. Voor die tijd moest ik eerst even een tijdje rustig bijkomen van alle avonturen in Tibet merkte ik wel, en zo is een maand in Nepal al snel gevuld. Veel te vertellen dus.

Het bijkomen kon gelukkig goed in Kathmandu. Dit was eigenlijk de eerste plaats op de route waar echt veel toeristen zijn, allemaal geconcentreerd in de wijk Thamel, waar de vele hotels, restaurants, bakkertjes, outdoor trekking stores, boekwinkels en andere op toeristen gerichte kleding- en snuisterijenwinkeltjes de nauwe straatjes geheel vullen. Het guesthouse waar ik zat had echter gelukkig ook een mooie binnentuin en patio, waar je heerlijk kon zitten en relaxen als je wilde, even weg van alle drukte, de vele mensen, het oneindige getoeter, de riksja's en (dat lijkt dan zo) de luchtvervuiling in de stad eromheen.

Ik wist eigenlijk niet bijzonder veel van Nepal moet ik zeggen, behalve dan dat vrijwel alle toeristen er voor de bergen en trekkings heengaan en natuurlijk van de koningscrisis en de maoisten op het moment, waardoor er hier toch wel minder toeristen zijn dan gewoonlijk. Het blijkt echter dat de Kathmandu-vallei nog een enorme cultuur herbergt van diverse oude steden, gebouwen en tempels van vergane koninkrijken. Bezienswaardigheden zelfs om zo een week mee te kunnen vullen. Zeker niet alleen maar bergen dus!

Ik kon me er alleen de eerste tijd niet toe zetten. Ik kon echt even geen tempel meer zien na Tibet en ook een 2- a 3-weekse trekking klonk op dat moment nog niet erg aanlokkelijk. Gelukkig kun je je in Kathmandu verder goed vermaken. Ik had bij de grens een Iers stel ontmoet en de bar waar we de eerste avond heen gingen bleek erg gezellig, vaak met live-muziek en verder veel leuke mensen uit verschillende landen. Een min of meer vaste groep was nadien iedere avond wel in die bar te vinden, soms nog doorgaand tot erg laat in de lokale clubs / disco's (dat was een tijd geleden!). Bovendien kwam ik later ook nog een aantal andere leuke mensen tegen die ik in Tibet had ontmoet, dus dat was ook nog erg gezellig.

Vervolgens ook langzaam de vele bezienswaardigheden gaan bekijken. In Kathmandu zelf, waar het Dashain-festival (het belangrijkste festival in Nepal) net gaande was en waar dan ook de nodige festiviteiten waren, hoewel het meeste ervan binnenshuis gevierd wordt. Wel zag je iedereen met tika's lopen (rode stippen of zelfs grote plakkaten op het voorhoofd), die men van 'de ouderen' in de familie had gekregen en werden er op de belangrijkste dag van het festival in een tempel op Durbar Square 108 buffels en geiten geofferd dan wel geslacht, zodat je die hele dag rode plassen bloed voor de diverse tempels kon zien liggen terwijl de Nepalezen die dag lang in de rij stonden om van de koning en/of van de Kumari Devi, de 'living goddess', in de persoon van een jong meisje, ook een tika en daarbij zegening te ontvangen.

Verder Patan en Bhaktapur bezocht, naast Kathmandu de twee andere voormalige hoofdsteden van koninkrijken in de vallei, die eveneens vol staan met tempels. Met name Bhaktapur vond ik wel erg mooi. Het heeft een autovrij centrum en de binnenstad is daardoor veel rustiger dan zowel Kathmandu als Patan. Heerlijk door de oude straten geslenterd, waar de mensen zich nog altijd wassen bij de lokale dorpskraan en waar ik nog werd uitgenodigd om binnenshuis bij een grote familie de lokale, zelfgebrouwen alcoholische drank te komen drinken.

Na twee weken zo in en om Kathmandu doorgebracht te hebben, ging ik weer eens denken welke trekking ik zou gaan doen, want daar is Nepal toch wel het land voor. Ik had oorspronkelijk het plan de Everest Base Camp / Gokyo trek te gaan doen, maar ik had Everest nu natuurlijk al van de Tibetaanse kant gezien, dus ik zat te denken dat ik dan misschien toch wat anders wilde zien. Dan is de Annapurna-trek wel de meest gevarieerde en dus logische keuze.

Dat werd het dan ook: het Annapurna-circuit wel te verstaan (je kunt ook naar basecamp, dat is een andere trek). Deze trek komt erop neer dat je in 2 a 3 weken om het Annapurna-gebergte heen gaat lopen (!) Dat is wel ongeveer net zo ver als het klinkt, want het is zo'n 300km lopen. Stel het je voor als een grote cirkel om een bergmassief heen, bestaande uit een aantal >7000m pieken en een >8000m-piek (Annapurna I), waar het onderaan de cirkel waar je begint nog maar 800m hoog is en waar je bovenaan de cirkel een pas oversteekt van 5416m: de Thorung-la. Van 800m naar 5400m en weer terug dus.

Zo begon ik, alleen, zonder gids en zonder porter. Ik had begrepen dat dat geen probleem moest zijn voor deze trek en ik had ook andere mensen gesproken die alleen waren gegaan en dat leek me dan ook het meest aangename. Hoewel er in principe iets voor te zeggen valt iemand in te huren om de economie van het land te stimuleren, leek het me ook voldoende dat ik hier ueberhaupt was in deze tijd van maoisten en dat ik van alle theehuizen en lodges op de route gebruik zou gaan maken. Ik had simpelweg geen zin om de hele tijd iemand voor me uit of achter me aan te hebben sjokken.

Dat kan prima, want het is geen moeilijk te volgen route en je komt genoeg mensen tegen. Het circuit volgt het voornaamste pad door een vallei via diverse kleine dorpjes. Al die dorpjes worden ook continu via ditzelfde pad bevoorraad door lokale porters en groepen ezels, die af en aan lopen met zware manden resp. bepakking en je zo nodig de weg kunnen wijzen. Bovendien zijn er heel veel andere trekkers, want dit is wel de populairste trek in Nepal en oktober is echt hoogseizoen. Na de moesson is er nu het beste weer en het beste zicht.

Je hebt er zelfs geen tent nodig, omdat er in elk dorpje guesthouses zijn. Dat was ook vaak echt leuk. Je kon ofwel in een iets groter dorpje gaan zitten waar ook andere toeristen zouden zitten (en die kom je dan ook regelmatig wel weer ergens anders op de route tegen) of je gaat juist in een heel klein gehucht zitten, waar je soms de enige gast bent en gewoon met de locals om het vuur in de keuken zit om warm te blijven en dal bhat met ze mee eet.

Het begon allemaal goed. Ik had nog een groot deel van m'n bagage in Pokhara achtergelaten, wel nog een slaapzak gehuurd, en zo liep ik met zo'n 13-14 kilo incl. water en dat was prima te doen. Eerst door het laagland met prachtige geelgroene rijstvelden en -terrassen op de heuvels, heel veel groen, subtropisch eigenlijk, waterbuffels overal, etc. Erg mooi. Ik liep snel (het tempo zal ik van m'n vader hebben :) )en ik kwam de eerste dag al een Israelier tegen (niet zo gek, want het merendeel van de trekkers hier leek uit Israel te komen), die samen met een paar anderen liep, maar vervolgens besloot met mij verder te lopen, omdat we wel hetzelfde snelle tempo hadden.

's Nachts ging het alleen regenen, heel hard regenen, en 's ochtends regende het nog steeds. Na een tijdje wachten besloten we toch maar verder te lopen. Ik had ook wel regenkleding bij me en de regen moest toch wel een keer ophouden....?! Het hield niet op, het heeft zeker 36 uur aan een stuk door keihard geregend en echt alles was nat, schoenen doorweekt, kleren in rugzak nat, slaapzak nat, want de beschermingshoes van de rugzak was hier ook niet tegen bestand, etc. Maar ja, op een gegeven moment maakt het je allemaal niet meer uit, dus we hebben gewoon 6 uur gelopen die dag.

De volgende dag was het nog steeds regenachtig, maar minder en ook soms droog, dus dat ging beter, maar de dag daarna regende het 's ochtends weer keihard. Toen had ik net de meeste spullen weer droog gekregen door ze de avond ervoor een hele tjid bij het vuur in de keuken van het guesthouse te houden en ik had geen zin alles weer nat te laten worden. De Israelische jongen ging wel verder, maar ik bleef nu maar gewoon wachten tot de regen zou ophouden. Gelukkig hield het deze keer wel op en werd het rond het middaguur prachtig weer, zonnig, blauwe lucht en vanaf dat moment is dat de hele trek zo gebleven, dus verder heb ik echt prachtig weer gehad!

Alleen... zoveel regen in de lager gelegen gebieden betekende natuurlijk sneeuw hogerop in de vallei. En niet zo'n beetje ook. Er was in 10 jaar niet zoveel sneeuw gevallen (in deze periode) en het was echt een uitzonderlijke situatie. Toen ik vervolgens (weer alleen) verder ging, sijpelden de diverse verhalen en geruchten dan ook langzaam de berg af: er zou een meter sneeuw in Manang liggen op 3500m, mensen zaten vast, ingesneeuwd in dorpjes tot er weer een pad gemaakt zou worden, de Thorung-la pas zou dicht zijn met meters sneeuw en zou misschien nog wel weken dicht blijven; er waren lawines geweest, er zouden zelfs doden zijn gevallen, etc. etc. Wat geruchten waren en wat waar was, was niet te zeggen. Je zag alleen zo nu en dan helikopters overvliegen, dat was niet echt een heel goed teken.

In elk geval kwam er de dagen daarna een steeds groter wordende stoet mensen op gang, de andere kant op, terug naar beneden lopend. Ik zat nog niet op de sneeuwlijn en er gingen nog altijd genoeg mensen met gidsen naar boven die veel optimistischer waren (de pas zou over een paar dagen zo weer open zijn met dit mooie weer nu en de warme zon). Dus ik dacht: ik zie wel hoe ver ik kom. Ik had ook eventueel wel tijd om een paar dagen te wachten ergens (de meeste mensen die teruggingen hadden zaten aan vluchtdata vast).

De sneeuw begon op 2900m (normaal pas rond 4500m of zelfs hoger in deze tijd). Inmiddels waren er al veel mensen door de sneeuw gegaan dus was er een duidelijk pad en de omgeving was echt schitterend. Je gaat in feite van het lagergelegen gebied door verschillende klimatologische zones: eerst de rijstterrassen, veel struiken en loofbomen en subtropisch gebied, hoger worden het meer dennenbossen en dan nog hoger wordt het uiteindelijk een bruin rots- en woestijnachtig gebied zoals veel van het Tibetaans plateau, dat nu echter geheel bedekt werd door een dikke laag sneeuw, wat echt erg mooi was! Zelfs de mensen en cultuur worden er langzamerhand anders: hindoeisme wordt boeddhisme hoger in de vallei, er komen weer prayer wheels en boeddhistische tempels, de mensen zien er anders uit, het lijkt zelfs steeds meer op Tibet! En dat alles terwijl je in feite de hele tijd door dezelfde vallei blijft lopen, wel heel bijzonder.

De hogergelegen route die ik nam van Upper Pisang naar Manang met fantastisch uitzicht over de hele vallei was echter wel pas 2 dagen open toen ik weg wilde nemen, dus dat was echt zwaar: soms door diepe sneeuw ploegen, 7 tot 8 uur over gedaan en echt moeie knieen de volgende dag. De volgende dag dan ook maar een stok geregeld, wat de weg door de sneeuw toch wel een stuk makkelijker maakte. Met houten stok zag ik er nu natuurlijk helemaal uit als een Taliban-figuur (dank voor het vele commentaar op de vorige foto ;) )

In Manang was gelukkig meer informatie. De Himalayan Rescue Association heeft hier een office en houdt een dagelijks praatje over hoogteziekte en vulde dat nu aan met wat men wist over de situatie. Er waren sinds 2 dagen weer mensen en groepen over de Thorung-la gegaan, dus dat zag er goed uit. Er waren inderdaad lawines geweest, maar dat was in zijvalleien. Een Franse expeditie met Nepalezen was daarbij omgekomen (de vele sneeuwval was hierdoor internationaal nieuws geweest) en toeristen in een andere zijvallei konden er niet meer uitkomen, maar die zijn door helicopters geevacueerd. Op het circuit zelf was alles goed.

In ieder geval in Manang (daar was internet) dus maar even snel een mail gestuurd naar m'n ouders dat alles op het circuit zelf en met mij ok was en de benodigde rustdag voor acclimatisatie in acht genomen. Daarna ben ik verder gegaan richting Yak Kharka en Thorung Phedi op 4550m, waar niet echt meer mensen wonen, maar waar nog wel guesthouses zijn, puur voor de trekkers. En het kwam weer goed op gang: in Thorung Phedi waren denk ik wel zo'n 200 mensen die de dag daarna de pas over wilden, een drukte van belang.

Omdat er vanaf 11 uur 's ochtends harde winden over de pas gaan waaien, begonnen sommigen al om 3 uur 's nachts te lopen, als het nog donker is! Ik begon rustiger, om 6 uur 's ochtends toen het net licht was en ik was om 9:30 op de top, dus ruim op tijd (alle vorige dagen ook al en nu nog steeds liep ik bij het klimmen zowat iedereen voorbij, ik weet echt niet waar ik de conditie vandaan haalde; ik kon maar door blijven gaan!).

De afdaling was lastiger. Ik ben duidelijk beter in stijgen dan dalen merkte ik de rest van de trek. Het was ruim 1500m afdalen naar het eerstvolgende dorp en het pad wat mensen gevolgd hadden door de sneeuw was vaak zo steil dat je er niet op kon lopen zonder uit te glijden, dus je moest wel aan de zijkant door de meer dan kniediepe sneeuw lopen, steil naar beneden. Heel erg vermoeiend!

Dan kom je in de andere vallei in het zogeheten Mustang-gebied en daar was gelukkig minder sneeuw. Hier waren nog een paar mooie echt Tibetaanse dorpjes die echt de moeite waard waren om even te bekijken en nog een belangrijk Hindoe-bedevaartsoord (Muktinath). Vervolgens daal je de rest van de dagen door de kloof en brede rivierbedding (met inderdaad harde winden!) van de Kali Gandaki-rivier af naar comfortabeler hoogte en spelen de landschapswisselingen zich eigenlijk weer in omgekeerde volgorde af. Zoals wel een beetje verwacht, vond ik het toen ook wel lang worden al dat lopen, dus ik heb het laatste deel vrij snel gedaan, in een paar dagen flink doorgelopen.

Het laatste stuk is eerst nog weer even een flinke berg op, ineens weer 1500m omhoog, naar Ghorepani, wat de laatste nacht op de route is. Ik zat hier buiten te wachten tot iemand die ik al een paar keer in de guesthouses gezien had naar boven zou komen en die ik beloofd had met een koud biertje op te wachten na de steile klim, toen ik ineens wat gastjes (Nepalees) uit een gebouwtje zag komen die langs me liepen, vriendelijk lachten en de gebruikelijke vragen stelden als waar ik vandaan kwam en of ik het hele circuit had gelopen e.d. 'from Holland, yes, did the whole circuit' antwoordde ik.

'Well' zeiden ze, nog altijd vriendelijk lachend, 'we're maoists and we're going to collect some taxes from the village now'. 'Oh, ok' antwoordde ik enigszins verbouwereerd. Was dit een grap?! Op veel plaatsen in Nepal, op de weg tussen Kathmandu en Pokhara en ook op diverse punten op de trek staan regelmatig police checkpoints, maar ik had gehoord dat dit laatste stuk van de trek inderdaad maoistengebied moest zijn. Deze gastjes leken alleen toch bepaald niet op gevaarlijke guerrilla's. Toch waren ze het. 's Avonds waren ze in het hotel waar ik zat en moesten we ook allemaal onze 'donatie' betalen. Alles ging heel vriendelijk, zonder enige druk en iedereen betaalde zonder morren 1200 rupees (zo'n 15 euro). Ik weet niet wat ze gedaan hadden als je minder makkelijk had meegewerkt, maar ik had vantevoren besloten dat er van die situaties zijn dat je je wijsneuzerigheid maar even moet laten varen en dat dat bij Amerikaanse douane-officials is en ook bij Nepalese maoisten wel een goed idee was, hoe onschuldig ze er ook uit zagen. Je kreeg - zoals ik al van velen had gehoord - netjes een bonnetje dat je betaald had, zodat je niet weer hoeft te betalen als je weer maoisten tegenkomt.

Toen de laatste dag vanaf Ghorepani een lange dag 2000m naar beneden gelopen naar een dorp waar ik weer voor het eerst sinds 16 dagen voertuigen op 4 wielen zag (!) en gelukkig vrij snel boven op het dak van een bus mee kon naar Pokhara, waar ik uitgeput van toch denk ik met name de laatste paar dagen in m'n hotel neerzeeg.

Hier ben ik dus nu even aan het herstellen van alle lichamelijke inspanning. Het was echt prachtig en ik heb ervan genoten, maar ik heb de bergen nu dan ook wel voor een tijdje gezien. Op naar de Indiase vlaktes!

Groeten!

Arnoud.

  • 07 November 2005 - 17:22

    Erna:

    Wat een belevenissen weer! Ja, we waren erg blij met het bericht dat je o.k. was na al die sneeuwval en lawines! Het snelle lopen heb je ongetwijfeld van papa. Ik heb zijn tempo nooit bij kunnen houden, alhoewel ik best flink kan doorlopen. Leuk dat je er weer zoveel foto's bijgezet hebt!! Ze zijn werkelijk schitterend.
    Liefs, Mama

  • 07 November 2005 - 19:04

    Amanda:

    Deze trek had ik graag met je meegelopen, wat een avontuur! En waanzinnige foto's weer. Ik vond 4 dagen lopen in Nieuw Zeeland al bikkelen. Volgens mij was dat zo'n 70 kilometer, das dus NIETS!!! En toen moest ik bij terugkomst alweer wennen aan bepaalde zaken zoals verkeer, stoplichten en dat soort dingen. Jij moest waarschijnlijk een boek erbij pakken om je te herinneren dat rood stoppen is bij een verkeerslicht en groen lopen, haha! (of hebben ze daar uberhaupt geen stoplichten...?? anders leg ik je het principe van de werking hiervan wel weer eens uit als je terug in NL bent ;-)). Wel blij te horen dat alles goed is gegaan hoor. Het avonturengehalte was wel erg hoog deze trek. Rust lekker uit van alle inspanningen. Veel liefs uit Nederland!

  • 08 November 2005 - 08:50

    Hesje:

    Ik ben héééél jaloers en heb zojuist beginnend aan een werkdag, achter mijn bureau in herfstachtig Nederland besloten dat ik weer naar Nepal ga! En wel in 2006!

    Enjoy,
    Hesje

  • 08 November 2005 - 17:11

    Fam. Roemers:

    dag Arnoud !
    Langzamerhand gaat jouw avontuurljke leven boven mijn pet, ik zit je nieuwe brief te lezen en denk, is dit de Arnoud die ik ken? Iemand die rond een berg loopt en simpeltjes schrijft dat dat 300 KM is? Wat wil je nog dat ik schrijf? Dat ik op Texel door de duinen naar het strand loop en dan in een strandtent een kop chocolademelk met slagroom drink en dan weer terug loop? IK vind dat al heel wat, maar het valt toch volkomen in het niet bij jouw prestastie! Hoe ga je hier in dit land van mest en mist van vuile koude regen doorsijperd stukje grond vol kille kou en damp vol ondoorwaadbre wegen
    vol kiespijn en vol kramp, (sprak één van onze beroemde dichters) ooit weer wennen? Ik kan me zo voorstellen dat je deze hele verwende westerse wereld de rug toekeert en boven op een berg gaat zitten mediteren in het één of andere klooster, maar ja, dat is ook weer niet alles, kom dus maar gewoon terug want dat vinden wij hier allemaal veel leuker, doe het dus maar voor ons, maar wat zal je weer moeten wennen!! Wat een prachtige foto's stuur je weer mee, we genieten ervan!!Wel waren we bang toen we in de krant lazen dat er zoveel mensen omgekomen waren met de beklimming van een berg. Je was net in dat gebied en je had geschreven dat je dat ook zou gaan doen. Dan denken we toch echt aan je en we zijn blij dat je gezond bent. Pas goed op je zelf, goeie reis en behouden thuiskomst!!!Françoise.

  • 09 November 2005 - 12:26

    Salsero Sin Dinero:

    Yo buurman!

    Die baard! Die kan echt niet meer, hahaha, zeker geen spiegels daar... :-) Nee, staat je wel ruig en zo maar beloof me dat je 'm nog even laat staan als je weer in Nederland bent. Zou je bij de bakker niet eens herkennen...

    Als ik je verhalen lees dan realiseer ik me dat er op deze wereld zo gruwelijk veel meer te doen is dan een mensenleven toelaat. Keuzes maken is dus het devies. Ben benieuwd wanneer ik de keuze ga maken om ook zo'n wereldreis te maken als jij nu doet. En vooral wat maakt dat ik die keuze maak. Tot op heden nog heerlijk tevreden hier in Utrecht (goeie buurt he, dat scheelt :-)) maar je verhalen zijn tempting indeed...

    Hey, genoeg gemijmer, het ga je goed en een fijn vervolg van je reis!

    Cheers, Zjaak

  • 14 November 2005 - 09:40

    Tim:

    geweldige avonturen!!! beetje jaloers, toch wel..

    Maar die baard, hahah.

    geniet ze, tim

  • 16 November 2005 - 19:58

    Cordula:

    De lengte van de wandeltocht is nog tot daar aan toe, maar dat je die helemaal -alleen- hebt gedaan is helemaal avontuurlijk, zo zonder gids in de sneeuw! Nu ja, het kon, blijkbaar :-) Jaaa die baard is vet! Vooral in combi met het hoedje :-) Prachtige fotoos weer, wekt inderdaad tamelijk erge wandelkriebels op. Veel plezier weer!

  • 17 November 2005 - 15:02

    Eline:

    Hey Arnoud, Mijn god, wat een avontuur! Ik vind het heldhaftig!!! Ik vond de reis naar Australie en Hong Kong al een heel avontuur. Had ook echt het idee dat ik héééél ver weg was. Maar jij zit niet alleen hééél ver weg maar ook echt in een hele andere wereld! Jij neemt geen rugzak maar een hutkoffer aan ervaringen mee naar huis! Omdat je voorlopig nog niet terug bent en een bedankkaartje naar je huisadres dus niet echt veel nut heeft willen Tijn en ik je bij deze nog heel harteljk bedanken voor je huwelijkskado: de overnachting in Hong Kong! Is toch gaaf dat je vanuit China ons een kado hebt gegeven voor in China! Hong Kong vond ik erg indrukwekkend maar wel druk druk druk! Kwam misschien ook omdat we uit Australie kwamen en daar gaat alles onder het motto "no worries" en iedereen is heel relaxed. Inmiddels zit alles er weer op en zijn we weer volledig geland in het gewone leven. Het gewone leven is voor jou nog lekker ver weg. Doe voorzichtig daar maar vooral ENJOY!!! Liefs Eline en Tijn

  • 19 November 2005 - 11:45

    Inti En Edwin:

    Ha die Arnoud,

    Goed te lezen dat je de Annapurna geweldig vond. Nu ben je waarschijnlijk wel even uitgelopen. Nepal is wat dat betreft een heerlijk land om dan na zo'n inspanning weer helemaal bij te komen. Wij bevinden ons ook in de Himalaya, alleen aan de andere kant van de grens en dan nog eens in het 'andere' Tibet. Het is super hier. Wel een beetje koud dus we nemen morgen de bus naar Chengdu waar het hopelijk warmer is.

    Groeten uit Ganzi (Sichuan Province)

  • 12 December 2005 - 16:30

    Els Jacobi:

    Een geweldig verslag. Leuk om te lezen veel plezier de komende tijd. Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Azie

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2006

Langs de Mekong

21 Maart 2006

'Burmese days'

10 Februari 2006

Het groene, groene zuiden

31 December 2005

Land van koningen en kleuren

13 December 2005

City of Lights
Arnoud

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1027
Totaal aantal bezoekers 99307

Voorgaande reizen:

05 Maart 2005 - 11 Mei 2006

Azie

12 Oktober 2010 - 30 November -0001

Asia continued ...

Landen bezocht: